ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gminy i Miasta Bisztynek
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2009-07-07 08:34:01 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

ROZDZIAŁ I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1.

Statut określa:
   1) Ustrój Gminy i Miasta Bisztynek.
   2) Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Miejskiej.
   3) Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej i jej Komisji.
   4) Zasady tworzenia Klubów Radnych Rady Miejskiej.
   5) Zasady dostępu Obywateli do dokumentów organów Gminy oraz korzystania z nich.

§2.

Użyte w Statucie sformułowania oznaczają:
   1) Gmina - Gmina i Miasto Bisztynek.
   2) Rada - Rada Miejska w Bisztynku.
   3) Komisje - Komisje Rady Miejskiej w Bisztynku.
   4) Radny - członek Rady Miejskiej w Bisztynku.
   5) Burmistrz - Burmistrz Gminy i Miasta Bisztynek.
   6) Urząd - Urząd Gminy i Miasta Bisztynek.
   7) Statut - Statut Gminy i Miasta Bisztynek.
   8) Ustawa - ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 z późn.zm./

ROZDZIAŁ II. GMINA

§3.

Gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
  1. Mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.
  2. Celem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju Gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa Obywateli w życiu wspólnoty.
  3. Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców Gminy, w tym zwłaszcza wśród młodzieży.
  4. W sprawach ważnych dla Gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami Gminy wg trybu i zasad określonych w odrębnej uchwale Rady.

§4.

Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
  1. Zadania własne Gminy określa ustawa.
  2. Odrębne ustawy określają, które zadania Gminy mają charakter obowiązkowy.

§5.

  1. Gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw szczególnych oraz przyjęte w wyniku porozumień zawartych z organami administracji rządowej, oraz jednostkami samorządu powiatowego i wojewódzkiego.
  2. Zadania określone w ust.1, Gmina wykonuje po zapewnieniu środków finansowych na ich realizację.

§6.

Terytorium Gminy obejmuje 203 km2, w granicach określonych na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.
  1. Siedzibą organów Gminy jest miasto Bisztynek.
  2. Herbem Gminy jest herb miasta Bisztynek. Herb przedstawia w polu czerwonym złoty pastorał biskupi przepasany niebieską wstęgą, wbity w szarą skałę w podstawie tarczy. Wzór herbu określa załącznik nr 2 do Statutu.
  3. Zasady i warunki używania herbu określa Rada w odrębnej uchwale.
  4. Zasady nadawania Honorowego Obywatelstwa Gminy określa załącznik nr 3 do Statutu.

ROZDZIAŁ III. ORGANY GMINY

§7.

  1. Organami Gminy są: Rada Miejska i Burmistrz.
  2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady oraz wyboru Burmistrza określają odrębne przepisy.

§8.

Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy z wyłączeniem spraw rozstrzyganych przez mieszkańców w drodze referendum.
  1. W skład Rady wchodzi 15 radnych, wybranych na okres 4 lat licząc od dnia wyboru.
  2. Rada działa na sesjach, poprzez Komisje oraz Burmistrza wykonującego jej uchwały.
  3. Rada kontroluje działalność Burmistrza , gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy i w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
  4. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa załącznik nr 4 do Statutu.

§9.

Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących bez-względną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
  1. Funkcje, o których mowa w ust.1 nie można łączyć z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.
  2. Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie jej obrad.
  3. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności Przewodniczącego, nie wyznaczenia Wiceprzewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
  4. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace Komisji Rady.
  5. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust.3 dokonuje Przewodniczący Rady.

§10.

  1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach.
  2. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

§11.

  1. Rada powołuje ze swojego grona stałe i doraźne Komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy w odrębnej uchwale.
  2. Szczegółową organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i Komisji określa Regulamin Rady stanowiący załącznik nr 5 do Statutu.

§12.

Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz.
  1. Kadencja Burmistrza rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady lub wyboru go przez Radę i upływa z dniem upływu kadencji Rady.
  2. Burmistrz w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje swojego Zastępcę.

§13.

Burmistrz wykonuje uchwały Rady oraz zadania Gminy określone przepisami prawa.
  1. Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy przy pomocy Urzędu oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
  2. W realizacji zadań własnych Burmistrz podlega wyłącznie Radzie.
  3. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.
  4. Po upływie kadencji Burmistrza, pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Burmistrza.
  5. Po upływie kadencji Burmistrza, Zastępca Burmistrza pełni swoje obowiązki do czasu objęcia obowiązków przez nowo powołanego Zastępcę Burmistrza.

ROZDZIAŁ IV. ZASADY DOSTĘPU I KORZYSTANIA PRZEZ OBYWATELI Z DOKUMENTÓW ORGANOW GMINY I KOMISJI RADY.

§ 14.

  1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
  2. Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskania informacji, wstępu na sesje Rady i posiedzenia jej Komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń organów gminy i Komisji Rady.

§15.

Zawiadomienie o terminach, miejscu i przedmiocie obrad sesji Rady i posiedzeń Komisji podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty, najpóźniej na 3 dni przed sesją lub posiedzeniem.

§16.

Dokumenty udostępniane są Obywatelom w Biurze Rady w dniach i godzinach pracy Urzędu w obecności pracownika Urzędu.
  1. Z udostępnionych dokumentów Obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy, wyciągi i kopie.
  2. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie odpisów, wyciągów i kopii z udostępnionych dokumentów.

ROZDZIAŁ V. JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY

§17.

W Gminie jako jednostki pomocnicze tworzy się sołectwa i osiedla po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami Gminy lub z ich inicjatywy.
  1. Zasady przewidziane dla tworzenia tych jednostek stosuje się również do ich łączenia, podziału i znoszenia.
  2. Konsultacje przeprowadza się poprzez umożliwienie mieszkańcom Gminy zgłoszenia uwag do projektu uchwały o utworzeniu sołectwa lub osiedla, wyłożonego na 14 dni w siedzibie Urzędu i po zasięgnięciu opinii zainteresowanych mieszkańców.
  3. Organizację i zakres działania sołectwa i osiedla określa Rada odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

§18.

Statut jednostki pomocniczej określa w szczególności:
  1. nazwę i obszar jednostki pomocniczej,
  2. zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej,
  3. organizację i zadania organów jednostki pomocniczej,
  4. zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji,
  5. zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej.
§19.

Nadzór nad działalnością jednostek pomocniczych sprawuje Rada oraz Burmistrz.

§20.

W budżecie Gminy mogą być wyodrębnione środki finansowe przeznaczone na realizację przez jednostki pomocnicze zadań określonych w planie rzeczowo-finansowym jednostki, zatwierdzonym przez Radę.

§21.

Rada odrębną uchwałą może przekazać jednostce pomocniczej do korzystania część mienia należącego do Gminy.

§22.

Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej uczestniczy w pracach Rady bez prawa udziału w głosowaniu, może natomiast zabierać głos, zadawać pytania, składać wnioski w sprawach dotyczących sołectwa lub osiedla.

  1. Na posiedzenia Komisji Rady, Przewodniczący może być zaproszony, jeżeli zakres omawianych spraw dotyczy jednostki pomocniczej, którą reprezentuje.
  2. Rada Miejska ustala dla Przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej dietę w wysokości określonej odrębną uchwałą.

§23.

Wykaz istniejących w gminie jednostek pomocniczych - sołectw i osiedli określa załącznik nr 6 do Statutu.

ROZDZIAŁ VI. GMINNE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE.

§24.

Do realizacji zadań Gminy, Rada może tworzyć jednostki organizacyjne, którym uchwala statuty.
  1. Statut jednostki określa m.in. nazwę, formę i zakres działania, siedzibę , wyposażenie w majątek oraz zakres uprawnień dotyczących rozporządzania tym majątkiem.
  2. Kierowników gminnych jednostek organizacyjnych zatrudnia i zwalnia Burmistrz.
  3. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych określa załącznik nr 7 do Statutu.

ROZDZIAŁ VII . PRACOWNICY SAMORZĄDOWI.

§25.

Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz.
  1. Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw Gminy w swoim imieniu Zastępcy Burmistrza lub Sekretarzowi Gminy i Miasta.
  2. Burmistrz może upoważnić swojego Zastępcę lub innych pracowników Urzędu do wydawania decyzji administracyjnych w jego imieniu w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

§26.

1. W Urzędzie są zatrudnieni pracownicy samorządowi w ramach stosunku pracy na podstawie:
  1. ) wyboru - Burmistrz,
  2. ) powołania - Zastępca Burmistrza, Sekretarz Gminy i Miasta, Skarbnik Gminy i Miasta jako główny księgowy budżetu oraz na podstawie przepisów szczególnych, Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego,
  3. ) umowy o pracę - pozostali pracownicy. §27.1. Burmistrz jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
2. Status pracowników samorządowych określa odrębna ustawa.

ROZDZIAŁ VIII. MIENIE GMINY

§28.

Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

§29.

Gmina samodzielnie decyduje o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych, przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych przepisach prawa.

§30.

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.

§31.

  1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza osobą.
  2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Gminy i Miasta lub osoby przez niego upoważnionej.
  3. Skarbnik Gminy i Miasta , który odmówił kontrasygnaty dokona jej jednak na pisemne polecenie zwierzchnika, powiadamiając o tym Radę oraz Regionalną Izbę Obrachunkową.

ROZDZIAŁ IX. GOSPODARKA FINANSOWA GMINY

§32.

  1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Gminy uchwalonego na rok kalendarzowy.
  2. Projekt budżetu przygotowuje Burmistrz.
  3. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.

§33.

  1. Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa Rada w drodze odrębnej uchwały.
  2. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Burmistrza przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt Regionalnej Izbie Obrachunkowej, celem zaopiniowania.
  3. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie.

§34.

Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Burmistrz.

§35.

  1. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna.
  2. Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów prawa miejscowego.
  3. Burmistrz informuje mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych poprzez wywieszenie informacji na tablicach ogłoszeń Urzędu.

ROZDZIAŁ X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§36.

  1. Nadzór nad działalnością gminną sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem.
  2. Organami nadzoru są: Prezes Rady Ministrów, Wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - Regionalna Izba Obrachunkowa.

§37.

  1. Organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie określonym w art.40- 41 ustawy.
  2. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U.Nr 62, poz.718 z późn. zm.).
  3. Na terenie gminy akty prawa miejscowego podawane są do publicznej wiadomości poprzez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych i na tablicach ogłoszeń Urzędu.
  4. Urząd prowadzi zbiór aktów prawa miejscowego dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.

§38.

  1. Uchwalenie Statutu następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
  2. Zmiany w Statucie uchwala się w trybie określonym w ust.1

§39.

W sprawach nie uregulowanych w Statucie stosuje się przepisy ustawy o samorządzie gminnym, o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta oraz ustawy o pracownikach samorządowych.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - WYRYS Z MAPY POWIATU BARTOSZYCKIEGO

ZAŁĄCZNIK NR 2 - HERB MIASTA BISZTYNEK

Herb przedstawia w polu czerwonym złoty pastorał biskupi przepasany niebieską wstęgą, wbity w szarą skałę w podstawie tarczy.

ZAŁĄCZNIK NR 3 - REGULAMIN NADAWANIA HONOROWEGO OBYWATELSTWA GMINY I MIASTA BISZTYNEK

§ 1.
 
  1. Honorowe Obywatelstwo jest wyrazem najwyższego wyróżnienia i uznania przez mieszkańców Gminy i Miasta.
  2. Honorowe Obywatelstwo jest nadawane przez Radę w imieniu mieszkańców osobom szczególnie zasłużonym.
  3. Nadawanie Honorowego Obywatelstwa następuje na podstawie uchwały Rady.

§ 2.

  1. Honorowe Obywatelstwo może być nadane obywatelom polskim i cudzoziemcom.
  2. Honorowe Obywatelstwo może być nadane tej samej osobie tylko jeden raz.

§ 3.

  1. Z wnioskiem o nadanie Honorowego Obywatelstwa może występować do Rady
    każdy mieszkaniec posiadający pełną zdolność do czynności prawnych.
  2. Pisemny wniosek o nadanie Honorowego Obywatelstwa powinien zawierać dane o kandydacie, określenie zasług uzasadniających jego wyróżnienie, charakterystykę kandydata oraz jego zgodę.
  3. Wniosek jest rozpatrywany wstępnie przez stałą Komisję Rady, wskazaną przez Przewodniczącego Rady, która wydaje w tej sprawie opinię.

§ 4.

  1. Osoba wyróżniona otrzymuje Akt Nadania Honorowego Obywatelstwa , legitymację Honorowego Obywatela oraz zostaje wpisana do Księgi Honorowych Obywateli Gminy i Miasta Bisztynek.
  2. Wręczenie Aktu Nadania oraz dokonanie wpisu do Księgi Honorowych Obywateli odbywa się podczas sesji Rady.
  3. Wręczenia Aktu w imieniu mieszkańców dokonuje Przewodniczący Rady.

§ 5.

Osobie wyróżnionej Honorowym Obywatelstwem przysługują następujące przywileje:
  • tytuł: „Honorowy Obywatel Gminy i Miasta Bisztynek”,
  • uczestniczenie na prawach honorowego gościa w sesjach Rady oraz w uroczystościach gminnych i imprezach okolicznościowych organizowanych przez gminę.

ZAŁĄCZNIK NR 4 - REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ RADY MIEJSKIEJ W BISZTYNKU

 
I. Postanowienia ogólne

§ 1.

Komisja Rewizyjna powołana jest do wykonywania zadań związanych z realizacją funkcji kontrolnej Rady i działa na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym oraz niniejszego Regulaminu.

§ 2.

Komisja podlega wyłącznie Radzie i działa w jej imieniu.

§ 3.

  1. Komisja Rewizyjna kontroluje z ramienia Rady działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy.
  2. Komisja pełni również funkcję opiniodawczą i inicjującą oraz wykonuje inne zadania zlecone przez Radę.

 
II . Organizacja pracy

§ 4.

  1. W skład Komisji Rewizyjnej w liczbie 5 osób wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów.
  2. W skład Komisji nie mogą wchodzić : Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady.
  3. W razie objęcia stanowisk określonych w ust.2 Rada odwołuje te osoby ze składu Komisji.
  4. Wyboru członków Komisji dokonuje Rada na sesji, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, w głosowaniu jawnym. Odwołanie członka Komisji może nastąpić na uzasadniony wniosek radnego w trybie właściwym dla jego wyboru.

§ 5.

  1. Do kierowania pracą Komisji , członkowie Komisji wybierają ze swego grona przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza zwykłą większością głosów w obecności wszystkich członków Komisji , w głosowaniu jawnym.
  2. Przewodniczący Komisji organizuje prace Komisji i prowadzi jej obrady oraz składa sprawozdanie Radzie z działalności Komisji.
  3. Sekretarz protokołuje posiedzenie Komisji i przygotowuje materiały dla Przewodniczącego.
  4. Członkowie Komisji zobowiązani są do przestrzegania Regulaminu Komisji i aktywnego uczestnictwa w pracach Komisji.

§ 6.

  1. Komisja działa w oparciu o roczny plan pracy zatwierdzony przez Radę. Plan pracy powinien zawierać tematy posiedzeń, terminy posiedzeń oraz wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli i terminy realizacji.
  2. Komisja przedkłada Radzie sprawozdanie ze swej działalności i plan pracy na rok następny w terminie do 31 grudnia każdego roku , a w uzasadnionych przypadkach nie później niż na pierwszej sesji w następnym roku kalendarzowym.

§7.

Przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym może zlecić Komisji wyłącznie Rada, określając szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.

§ 8.

  1. Komisja wykonuje swoje zadania na posiedzeniach i w zespołach kontrolnych.
  2. Posiedzenia Komisji odbywają się w miarę potrzeb.
  3. Posiedzenia Komisji zwołuje jej Przewodniczący z urzędu, bądź na wniosek co najmniej trzech członków Komisji. W zawiadomieniu o zwołaniu posiedzenia należy podać jego proponowany porządek.
  4. W posiedzeniach Komisji, bez prawa udziału w głosowaniu, mogą uczestniczyć osoby zaproszone do udziału przez Przewodniczącego Komisji.
  5. Z każdego posiedzenia Komisji sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie Komisji i protokolant.

§ 9.

Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w formie opinii , wniosków lub stanowisk zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy swojego składu , w głosowaniu jawnym.

 
III. Zadania i uprawnienia Komisji Rewizyjnej

§ 10.

Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
   1) Ocena zgodności działań Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych z podjętymi przez Radę uchwałami oraz obowiązującymi przepisami , szczególnie w zakresie:
  • gospodarki finansowej,
  • gospodarki mieniem komunalnym,
  • realizacji bieżących zadań gminy,
   2) Kontrola w zakresie:
  • realizacji przez Burmistrza interpelacji i wniosków radnych ,
  • sposobów rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków Komisji Rady, radnych i obywateli.
   3) Badanie sprawozdań Burmistrza z działalności finansowej gminy, składanie pisemnych opinii z tego badania i umotywowanych wniosków o udzielenie bądź nie udzielenie Burmistrzowi absolutorium przez Radę.
   4) Ocena wykonywania przez Burmistrza zaleceń Rady i jej organów w sprawach wynikających ze skarg i wniosków obywateli oraz organizacji społecznych.
   5) Wydawanie opinii w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie o samorządzie gminnym.

§ 11.

  1. Wniosek w sprawie udzielenia bądź nie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Komisja przygotowuje w oparciu o opinię w sprawie wykonania budżetu gminy.
  2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 Komisja przygotowuje w terminie 14 dni od daty otrzymania sprawozdania z wykonania budżetu.

§ 12.

Opinia w sprawie wykonania budżetu gminy winna być opracowana w oparciu o:
   1) wyniki kontroli Komisji Rewizyjnej ,
   2) sprawozdanie Burmistrza z wykonania budżetu ,
   3) sprawozdanie Burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych przy uwzględnieniu przeprowadzonych kontroli wewnętrznych w tych jednostkach,
   4) opinie innych stałych Komisji Rady w zakresie ich działania,
   5) wyjaśnienia Burmistrza.

§ 13.

Wnioski lub opinie, o których mowa w § 11 i 12 powinny być przedstawione Przewodniczącemu Rady najpóźniej na 7 dni przed sesją, na której mają być przedłożone.

§ 14.

  1. Komisja Rewizyjna dokonuje kontroli z punktu widzenia interesów wspólnoty samorządowej na podstawie kryteriów: legalności, celowości, rzetelności, gospodarności i sprawności organizacyjnej,
  2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu gminy.

§ 15.

  1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole na podstawie rocznego planu pracy.
  2. Komisja może podjąć kontrolę poza planem z upoważnienia Rady.
  3. Na zlecenie Rady, Komisja może współdziałać w wykonaniu funkcji kontrolnej z innymi Komisjami Rady w zakresie ich właściwości rzeczowej, a szczególnie w zakresie przeprowadzania wspólnych kontroli przez członków Komisji Rewizyjnej i radnych – członków innych Komisji Rady .

§ 16.

  1. Do wykonania czynności kontrolnych Komisja może powołać zespół kontrolny.
  2. Zespół kontrolny wybiera ze swojego grona Przewodniczącego.
  3. Przewodniczący Komisji może zwracać się do Przewodniczących innych Komisji Rady o oddelegowanie do składu zespołu kontrolnego radnych, mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą .
  4. W razie potrzeby Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

§ 17.

Członkowie Komisji przy wykonaniu czynności kontrolnych zobowiązani są do przestrzegania przepisów obowiązującego prawa, tajemnicy państwowej, służbowej i skarbowej, ochrony danych osobowych i bhp.

§ 18.

  1. Podstawą wszczęcia kontroli jest pisemne upoważnienie Przewodniczącego Rady Miejskiej oraz wpis w rejestrze kontroli.
  2. Upoważnienie, o którym mowa w ust.1 zawiera : nazwisko i imię członka zespołu kontrolnego, datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli oraz podmiot i zakres kontroli .

§ 19.

  1. Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych członkowie zespołu są obowiązani okazać kierownikowi jednostki kontrolowanej upoważnienie do kontroli.
  2. Kierownik jednostki kontrolowanej obowiązany jest do
  • zapewnienia odpowiednich warunków do przeprowadzenia kontroli,
  • udostępnienia pomieszczeń i dokumentów,
  • składania osobiście lub przez podległego pracownika wyjaśnień i informacji
  • umożliwienia sporządzenia odpisów bądź kopii dokumentów.
  1. Na żądanie kontrolowanego ze składanych wyjaśnień sporządza się protokół bądź notatkę służbową .
  2. Odmowę złożenia wyjaśnień wraz z uzasadnieniem sporządza się w formie protokółu .
§ 20.

Zespół kontrolny przeprowadza kontrolę nie utrudniając zwykłego funkcjonowania jednostki kontrolowanej .

§ 21.

  1. Po zakończeniu kontroli zespół kontrolny sporządza protokół z przeprowadzonej kontroli w terminie 7 dni od daty jej zakończenia i przekazuje go Przewodniczącemu Komisji.
  2. Protokół podlega zatwierdzeniu przez Komisję Rewizyjną, która formułuje ostateczne wnioski z przeprowadzonej kontroli .
  3. Członek Komisji ma prawo złożenia do protokółu z kontroli zdania odrębnego w zakresie wyników kontroli .
  4. Protokół z kontroli powinien zawierać:
  • skład zespołu kontrolnego,
  • termin , podmiot i zakres kontroli,
  • opis stanu faktycznego stwierdzonego przez kontrolujących,
  • wykaz nieprawidłowości z podaniem dowodów i źródeł ich stwierdzenia oraz podstawę prawną,
  • wnioski pokontrolne oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli,
  • podpisy członków zespołu kontrolnego i podpis kierownika jednostki kontrolowanej,
  • zapis o dacie zatwierdzenia go przez Komisję Rewizyjną wraz z wnioskami.

§ 22.

  1. Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które – w terminie 3 dni od daty podpisania protokółu – otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
  2. Kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłoszenia uwag do treści protokółu, przebiegu kontroli oraz wniosków pokontrolnych w terminie 7 dni od otrzymania protokółu .

§ 23.

  1. Do protokółu załącza się wszystkie dokumenty, wyjaśnienia i opinie ustalone w toku kontroli .
  2. Oryginał protokółu wraz z załącznikami przechowuje się w Biurze Rady.
  3. Przewodniczący Rady Miejskiej na najbliższą sesję wprowadza do porządku obrad informację o wynikach kontroli wraz z wnioskami pokontrolnymi Komisji. Zalecenia pokontrolne do realizacji ustala Rada .
  4. Przewodniczący Rady kieruje do Burmistrza zalecenia pokontrolne Rady w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcia konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za ich powstanie.
  5. Burmistrz w terminie 30 dni złoży na piśmie Przewodniczącemu Rady informację o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, w celu przedłożenia jej Radzie.

§ 24.

  1. W przypadku, gdy na dowolnym etapie kontroli zaistnieje podejrzenie o popełnieniu przestępstwa, zespół kontrolny obowiązany jest zawiadomić Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej .
  2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zawiadamia o powyższym Przewodniczącego Rad , który zobowiązany jest podjąć dalsze działania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa .

 
IV. Postanowienia końcowe

§ 25.

Obsługę kancelaryjną Komisji zapewnia Urząd Gminy i Miasta.

§ 26.

Komisja może występować do Rady z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, jak też przez inne organy kontroli.
« powrót do poprzedniej strony