ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gminy i Miasta Bisztynek
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2009-07-07 08:34:01 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

ROZDZIAŁ I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1.

Statut określa:
   1) Ustrój Gminy i Miasta Bisztynek.
   2) Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Miejskiej.
   3) Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej i jej Komisji.
   4) Zasady tworzenia Klubów Radnych Rady Miejskiej.
   5) Zasady dostępu Obywateli do dokumentów organów Gminy oraz korzystania z nich.

§2.

Użyte w Statucie sformułowania oznaczają:
   1) Gmina - Gmina i Miasto Bisztynek.
   2) Rada - Rada Miejska w Bisztynku.
   3) Komisje - Komisje Rady Miejskiej w Bisztynku.
   4) Radny - członek Rady Miejskiej w Bisztynku.
   5) Burmistrz - Burmistrz Gminy i Miasta Bisztynek.
   6) Urząd - Urząd Gminy i Miasta Bisztynek.
   7) Statut - Statut Gminy i Miasta Bisztynek.
   8) Ustawa - ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 z późn.zm./

ROZDZIAŁ II. GMINA

§3.

Gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
  1. Mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.
  2. Celem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju Gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa Obywateli w życiu wspólnoty.
  3. Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców Gminy, w tym zwłaszcza wśród młodzieży.
  4. W sprawach ważnych dla Gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami Gminy wg trybu i zasad określonych w odrębnej uchwale Rady.

§4.

Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
  1. Zadania własne Gminy określa ustawa.
  2. Odrębne ustawy określają, które zadania Gminy mają charakter obowiązkowy.

§5.

  1. Gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw szczególnych oraz przyjęte w wyniku porozumień zawartych z organami administracji rządowej, oraz jednostkami samorządu powiatowego i wojewódzkiego.
  2. Zadania określone w ust.1, Gmina wykonuje po zapewnieniu środków finansowych na ich realizację.

§6.

Terytorium Gminy obejmuje 203 km2, w granicach określonych na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.
  1. Siedzibą organów Gminy jest miasto Bisztynek.
  2. Herbem Gminy jest herb miasta Bisztynek. Herb przedstawia w polu czerwonym złoty pastorał biskupi przepasany niebieską wstęgą, wbity w szarą skałę w podstawie tarczy. Wzór herbu określa załącznik nr 2 do Statutu.
  3. Zasady i warunki używania herbu określa Rada w odrębnej uchwale.
  4. Zasady nadawania Honorowego Obywatelstwa Gminy określa załącznik nr 3 do Statutu.

ROZDZIAŁ III. ORGANY GMINY

§7.

  1. Organami Gminy są: Rada Miejska i Burmistrz.
  2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady oraz wyboru Burmistrza określają odrębne przepisy.

§8.

Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy z wyłączeniem spraw rozstrzyganych przez mieszkańców w drodze referendum.
  1. W skład Rady wchodzi 15 radnych, wybranych na okres 4 lat licząc od dnia wyboru.
  2. Rada działa na sesjach, poprzez Komisje oraz Burmistrza wykonującego jej uchwały.
  3. Rada kontroluje działalność Burmistrza , gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy i w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
  4. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa załącznik nr 4 do Statutu.

§9.

Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących bez-względną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
  1. Funkcje, o których mowa w ust.1 nie można łączyć z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.
  2. Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie jej obrad.
  3. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności Przewodniczącego, nie wyznaczenia Wiceprzewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
  4. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace Komisji Rady.
  5. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust.3 dokonuje Przewodniczący Rady.

§10.

  1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach.
  2. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

§11.

  1. Rada powołuje ze swojego grona stałe i doraźne Komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy w odrębnej uchwale.
  2. Szczegółową organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i Komisji określa Regulamin Rady stanowiący załącznik nr 5 do Statutu.

§12.

Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz.
  1. Kadencja Burmistrza rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady lub wyboru go przez Radę i upływa z dniem upływu kadencji Rady.
  2. Burmistrz w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje swojego Zastępcę.

§13.

Burmistrz wykonuje uchwały Rady oraz zadania Gminy określone przepisami prawa.
  1. Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy przy pomocy Urzędu oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
  2. W realizacji zadań własnych Burmistrz podlega wyłącznie Radzie.
  3. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny nadany przez Burmistrza w drodze zarządzenia.
  4. Po upływie kadencji Burmistrza, pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Burmistrza.
  5. Po upływie kadencji Burmistrza, Zastępca Burmistrza pełni swoje obowiązki do czasu objęcia obowiązków przez nowo powołanego Zastępcę Burmistrza.

ROZDZIAŁ IV. ZASADY DOSTĘPU I KORZYSTANIA PRZEZ OBYWATELI Z DOKUMENTÓW ORGANOW GMINY I KOMISJI RADY.

§ 14.

  1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
  2. Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskania informacji, wstępu na sesje Rady i posiedzenia jej Komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń organów gminy i Komisji Rady.

§15.

Zawiadomienie o terminach, miejscu i przedmiocie obrad sesji Rady i posiedzeń Komisji podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty, najpóźniej na 3 dni przed sesją lub posiedzeniem.

§16.

Dokumenty udostępniane są Obywatelom w Biurze Rady w dniach i godzinach pracy Urzędu w obecności pracownika Urzędu.
  1. Z udostępnionych dokumentów Obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy, wyciągi i kopie.
  2. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie odpisów, wyciągów i kopii z udostępnionych dokumentów.

ROZDZIAŁ V. JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY

§17.

W Gminie jako jednostki pomocnicze tworzy się sołectwa i osiedla po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami Gminy lub z ich inicjatywy.
  1. Zasady przewidziane dla tworzenia tych jednostek stosuje się również do ich łączenia, podziału i znoszenia.
  2. Konsultacje przeprowadza się poprzez umożliwienie mieszkańcom Gminy zgłoszenia uwag do projektu uchwały o utworzeniu sołectwa lub osiedla, wyłożonego na 14 dni w siedzibie Urzędu i po zasięgnięciu opinii zainteresowanych mieszkańców.
  3. Organizację i zakres działania sołectwa i osiedla określa Rada odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

§18.

Statut jednostki pomocniczej określa w szczególności:
  1. nazwę i obszar jednostki pomocniczej,
  2. zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej,
  3. organizację i zadania organów jednostki pomocniczej,
  4. zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji,
  5. zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej.
§19.

Nadzór nad działalnością jednostek pomocniczych sprawuje Rada oraz Burmistrz.

§20.

W budżecie Gminy mogą być wyodrębnione środki finansowe przeznaczone na realizację przez jednostki pomocnicze zadań określonych w planie rzeczowo-finansowym jednostki, zatwierdzonym przez Radę.

§21.

Rada odrębną uchwałą może przekazać jednostce pomocniczej do korzystania część mienia należącego do Gminy.

§22.

Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej uczestniczy w pracach Rady bez prawa udziału w głosowaniu, może natomiast zabierać głos, zadawać pytania, składać wnioski w sprawach dotyczących sołectwa lub osiedla.

  1. Na posiedzenia Komisji Rady, Przewodniczący może być zaproszony, jeżeli zakres omawianych spraw dotyczy jednostki pomocniczej, którą reprezentuje.
  2. Rada Miejska ustala dla Przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej dietę w wysokości określonej odrębną uchwałą.

§23.

Wykaz istniejących w gminie jednostek pomocniczych - sołectw i osiedli określa załącznik nr 6 do Statutu.

ROZDZIAŁ VI. GMINNE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE.

§24.

Do realizacji zadań Gminy, Rada może tworzyć jednostki organizacyjne, którym uchwala statuty.
  1. Statut jednostki określa m.in. nazwę, formę i zakres działania, siedzibę , wyposażenie w majątek oraz zakres uprawnień dotyczących rozporządzania tym majątkiem.
  2. Kierowników gminnych jednostek organizacyjnych zatrudnia i zwalnia Burmistrz.
  3. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych określa załącznik nr 7 do Statutu.

ROZDZIAŁ VII . PRACOWNICY SAMORZĄDOWI.

§25.

Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz.
  1. Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw Gminy w swoim imieniu Zastępcy Burmistrza lub Sekretarzowi Gminy i Miasta.
  2. Burmistrz może upoważnić swojego Zastępcę lub innych pracowników Urzędu do wydawania decyzji administracyjnych w jego imieniu w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

§26.

1. W Urzędzie są zatrudnieni pracownicy samorządowi w ramach stosunku pracy na podstawie:
  1. ) wyboru - Burmistrz,
  2. ) powołania - Zastępca Burmistrza, Sekretarz Gminy i Miasta, Skarbnik Gminy i Miasta jako główny księgowy budżetu oraz na podstawie przepisów szczególnych, Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego,
  3. ) umowy o pracę - pozostali pracownicy. §27.1. Burmistrz jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
2. Status pracowników samorządowych określa odrębna ustawa.

ROZDZIAŁ VIII. MIENIE GMINY

§28.

Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

§29.

Gmina samodzielnie decyduje o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych, przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych przepisach prawa.

§30.

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.

§31.

  1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza osobą.
  2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Gminy i Miasta lub osoby przez niego upoważnionej.
  3. Skarbnik Gminy i Miasta , który odmówił kontrasygnaty dokona jej jednak na pisemne polecenie zwierzchnika, powiadamiając o tym Radę oraz Regionalną Izbę Obrachunkową.

ROZDZIAŁ IX. GOSPODARKA FINANSOWA GMINY

§32.

  1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Gminy uchwalonego na rok kalendarzowy.
  2. Projekt budżetu przygotowuje Burmistrz.
  3. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.

§33.

  1. Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa Rada w drodze odrębnej uchwały.
  2. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Burmistrza przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt Regionalnej Izbie Obrachunkowej, celem zaopiniowania.
  3. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie.

§34.

Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Burmistrz.

§35.

  1. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna.
  2. Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów prawa miejscowego.
  3. Burmistrz informuje mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych poprzez wywieszenie informacji na tablicach ogłoszeń Urzędu.

ROZDZIAŁ X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§36.

  1. Nadzór nad działalnością gminną sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem.
  2. Organami nadzoru są: Prezes Rady Ministrów, Wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - Regionalna Izba Obrachunkowa.

§37.

  1. Organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie określonym w art.40- 41 ustawy.
  2. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U.Nr 62, poz.718 z późn. zm.).
  3. Na terenie gminy akty prawa miejscowego podawane są do publicznej wiadomości poprzez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych i na tablicach ogłoszeń Urzędu.
  4. Urząd prowadzi zbiór aktów prawa miejscowego dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.

§38.

  1. Uchwalenie Statutu następuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
  2. Zmiany w Statucie uchwala się w trybie określonym w ust.1

§39.

W sprawach nie uregulowanych w Statucie stosuje się przepisy ustawy o samorządzie gminnym, o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta oraz ustawy o pracownikach samorządowych.

ZAŁĄCZNIK NR 1 - WYRYS Z MAPY POWIATU BARTOSZYCKIEGO

« powrót do poprzedniej strony